Diabetes en vaatlijden

Mensen met diabetes hebben een grotere kans op het krijgen van hart- en vaatziekten dan mensen zonder diabetes. Door diabetes worden de bloedvaten dikker, stugger en raken ze eerder beschadigd. Hierdoor blijven vetten in het bloed gemakkelijker aan de wand van de bloedvaten kleven, waardoor ze vernauwen of er zelfs een verstopping kan ontstaan.

In het begin zullen vaatproblemen niet direct klachten geven. Wanneer een bloedvat vernauwd of verstopt raakt kunnen de volgende klachten ontstaan:

• Koude voeten
  • Verdwijnen van de onderhuidse vetlaag in de benen
  • Verdwijnen van haargroei op voeten en tenen
  • Verdikking van de teennagels (kalknagels)
  • Langzamere groei van de teennagels
  • Een verminderd of verdwenen gevoel in de benen

Het onderzoek bij Mijn Kliniek bestaat uit een echo-doppler (ook wel: duplex-) onderzoek. Bij dit onderzoek meten we onder andere de doorbloeding en de functie van de slagaderen met behulp van een echoapparaat. Bij het constateren van een afwijking in de doorbloeding wordt in uw slagaderen gezocht naar de locatie van het probleem. Het onderzoek is pijnvrij. Indien nodig kunnen wij de doorbloeding meten van de slagaderen in de buik tot naar de tenen of de armen en vingers toe.

Aan de hand van de uitslag van het onderzoek wordt een behandelplan op maat gemaakt.

Kijk hier voor een overzicht van de kosten en vergoeding voor dit onderzoek en de behandeling.

Gelukkig kunt u bij Diabetes ook zelf iets doen om de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen:

• Eet gezond met zo min mogelijk toegevoegd suiker
  • Beweeg dagelijks
  • Rook niet
  • Zorg voor een goede bloeddruk
  • Vermijd stress
  • Zorg voor een gezond gewicht
  • Beperk het gebruik van alcohol