Etalagebenen

Etalagebenen (perifeer arterieel vaatlijden)

Perifeer Arterieel Vaatlijden (PAV) is een vaatvernauwing of afsluiting in de slagader(s) naar het been. Dit wordt veroorzaakt door slagaderverkalking. Door deze vernauwing of afsluiting stroomt minder of zelfs geen bloed naar de benen en ontstaat een gebrek aan zuurstof in de benen of voeten. Hierdoor kunnen verschillende klachten ontstaan.

Omdat mensen met etalagebenen vaak even stil staan (in een winkelstraat) vanwege de pijn, lijkt het alsnog er in de etalage wordt gekeken. Vandaar de naam ‘etalagebenen’. De medische term voor is ‘claudicatio intermittens’ of perifeer arterieel vaatlijden.

Meer informatie voor etalagebenen vindt u hier

Afhankelijk van de ernst van het zuurstoftekort kunnen er klachten ontstaan. Pijn bij het lopen is de belangrijkste klacht bij vernauwing van beenaderen. Na een eindje lopen krijgt u last van een krampende pijn in een been. U kunt daardoor niet meer verder lopen. De pijn gaat na een paar minuten rust over. Als de vernauwingen ernstiger zijn, treden de problemen al na enkele tientallen meters op.

Doen uw benen pijn als u rustig zit of ligt? Dit gebeurt als de bloeddruk in uw been heel laag is. De klachten treden dan vooral ’s nachts op als u in bed ligt. Naast de kenmerkende pijn in de benen kunt u ook de volgende verschijnselen hebben:

• Koude voeten
  • Verdwijnen van de onderhuidse vetlaag in de benen
  • Verdwijnen van haargroei op voeten en tenen
  • Verdikking van de teennagels (kalknagels)
  • Langzamere groei van de teennagels
  • Een verminderd of verdwenen gevoel in de benen

Het onderzoek bij Mijn Vaatkliniek bestaat uit een echo-doppler (ook wel: duplex-) onderzoek en/of een enkel-arm index meting. Bij het duplex onderzoek meten we onder andere de doorbloeding en de functie van de slagaderen met behulp van een echoapparaat. Bij de enkel-arm index meting wordt via een drukmeting met bloeddrukbanden de doorbloeding van uw bloedvaten onderzocht. Bij het constateren van een afwijking in de doorbloeding wordt in uw slagaderen gezocht naar de locatie van het probleem. Het onderzoek is pijnvrij. Indien nodig kunnen wij de doorbloeding meten van de slagaderen in de buik tot naar de tenen of de armen en vingers toe.

Aan de hand van de uitslag van het onderzoek wordt een behandelplan op maat gemaakt. De behandeling kan bestaan uit:

• Advies op gebied van leefstijl: Stoppen met roken, veel bewegen en gezonde voeding
  • Looptraining onder begeleiding van een fysiotherapeut
  • Medicatie: bloedverdunners en cholesterolverlagers
  • Soms is een dotterbehandeling of operatie nodig

Kijk hier voor een overzicht van de kosten en vergoeding voor dit onderzoek en de behandeling.

Gelukkig kun je zelf ook een aantal dingen doen om klachten tegen te gaan:

• Rook niet
  • Beperk het gebruik van alcohol
  • Beweeg dagelijks
  • Voorkom overgewicht